Pa vag

Ar i Qatar och vantar pa flyget som gar vidare till hongkong. Forsta strackan gick hur bra som helst. Mat och dricka hela tiden samt fyra platser for mig sjalv vilket innebar valdigt mycket somn.

Stay tuned


Flygresan

Ska för morsans, och andra oroligas skull skriva ner lite om flygresan. Som ni ser tar det sjukt lång tid, men mycket av tiden drar ju iväg pga. tidsskillnad.

Flyger med Qatar Airways som trots det något avskräckande namnet verkar riktigt sjyst. Fri bar hela flygresan, vad mer kan man begära? Kommer inte vara svårt att somna där inte..


Flightnummer: QR 0092

Arlanda, Sverige - DOHA, Qatar 

Avgår 10.25 och tar drygt 6 timmar.

Flygplan: Airbus 332


Från Qatar till Hongkong:

Flightnummer: QR 0816

Går 02.00 kommer fram 14.20

Airbus 340-600


Hongkong är alltså första attraktionen.  Där gäller det helt enkelt att kolla staden några dagar. Inget speciellt inbokat men ska få lite tips av Tomas som nyligen varit där. Vi har bokat ett par nätter på ett hostel som ligger riktigt bra men med lite sämre standard, ca 60 kr natten/ person känns dock helt okej.


Bra köp

Gjorde  en ruskigt bra investering igår. Köpte aktier för 14 000 SEK i flygbolaget Norwegian.
Första dagen slutade på härliga -600 spänn men det drabbar ingen fattig. Min plan är att detta köp ska ge mig en sjyst inkomst undertiden jag är på resande fot.  Tänkte köpa lite mer senare så jag har för ca 20 lax. Om ni är sugna på att se hur rik jag blir så kan jag avslöja att jag köpte aktierna för 29 NOK/st.  Ska uppdatera er om hur det går.


Mycket

Späckat schema nu.  Gjorde sista dagen på jobbet i torsdags! Flyttade ut ur lägenheten och for till Karlstad på kvällen där. Fredag var det dags att fixa allt jag inte gjort tidigare (mycket).


Var på posten och hämtade ut ryggsäck, myggnät, grejer till kameran, ICA-bankkort etc.  Jag tror jag lyckades fixa allt det viktiga. Fanns dock alltför lite tid att säga hejdå till all fans (nära&kära). Nu sitter jag på tåget till Stockholm, var jag ska spendera natten för att sedan åka ut till Arlanda tidigt söndag morgon. Tomas, vars soffa jag ska belägra inatt försöker lura med mig på fest ikväll men jag tror inte det blir något med det.
Johan på jobbet tipsade däremot om en pub som serverar mjöd vilket känns som ett bättre val.

Jag lyckades även packa hyfsat lätt. Haglöfs Matrix 60 liters verkar räcka gott och väl och väger vid resans start ca 10 kg.


Resa

Skvallertidningen Hänt Extra skrev häromdagen om att jag ska resa bort några månader nu i vinter, detta är något jag nu bestämt mig för att bekräfta. Den 30 november lyfter jag från Arlanda med destination Hongkong, en nätt resa på ungefär 50 timmar.

Från Hongkong ska jag och min vän Anders ta oss genom Kina vidare till Vietnam. Ungefär två veckor ska spenderas i Vietnam vilket är ett land jag har mycket höga förväntningar på. Vidare till Kambodja som jag inte vet alls mycket om. Där finns i alla fall massa kända tempel, säkert softa stränder och annat vilt. Här finns även skjutbanor där man för 100$ får skjuta en kossa med bazooka (sant). Uppskattningsvis är vi ca 10 dagar i Kambodja och styr sen vidare mot thailand. Här kommer vi ha det oförskämt gött med sol, bad och kanske att man unnar sig en pilsner någon kväll. Hela thailand ska besökas och detta beräknas ta 1½ månad.


Efter Thailand är planerna väldigt svaga men Malaysia, Singapore och Indonesien ska också få träffa mig. Jag är även småsugen på Filipinerna, kan bli en avstickare dit också.

Lagom till den svenska våren tar jag flyget hem från Bali den 16 April och landar i Sverige Fredag 17e April på Arlanda. Nöjesfabriken på Lördag där kanske?


Lugna ner er!

Det har under de senaste timmarna varit så många besökare att det har varit så gott som omöjligt att ta sig in på min blogg. Jag får klagomål från blogg.se och ni måste kamma er, hitta på något annat. Från och med nu får ni bara vara inne o läsa max två gånger per dag, följs inte detta söker jag personligen upp er och skräms.


Jobb

För att sammanfatta året 2008 räcker det faktiskt med ett ord: jobb. Och eftersom jobb fram till och med nu varit en dominerande del av min vardag tänkte jag berätta lite om jobbet som stuere för Röros Flyservice på Gardermoen.

Antingen jobbar man morgon mellan 06.00 - 15.30 eller kväll 14.30 - 00.00. I exemplet nedan är det kvällsarbete som står i fokus.


14.30 börjar man, då kollar man vilka grabbar man ska jobba med (tremannalag) samt tar reda på vilket flyg man har först. Troligtvis har man en såkallad "turn" vilket innebär att man ska ta emot planet, tömma det och sedan lasta på nytt bagage och skicka iväg. Lagets första plan kommer oftast omkring 15.30, dagen inleds alltså med en timmas rast.


15.30 tar man emot planet, tex från Bergen och skickar iväg det till exempelvis Krakow.  Detta tar ungefär 30 minuter, lagets arbetsuppgifter under "turnen" är bland annat att köra på gatebro, trapp, lasta på- och av baggage, kolla så planet ser okej ut, fylla vatten samt "pusha " ut flyget då ett jetflyg inte kan backa. Som ni säkert förstår är detta ett mycket intelligenskrävande arbete och intagningskraven är milt sagt höga. Man märker även detta bland de anställda, det är blivande nobelpristagare hela bunten.


16.00 är man alltså klar med flyget, sen tar man ett till och eventuellt ett till.


18.00 ramlar man in på fikarummet och äter samt kollar på discovery, troligtvis Mythbusters eller Man mot natur med Bear Grylls.


18.30 är det nytt flyg på gång och efter det ännu ett.


20.00 är det dags för långrast, nu har man ju jobbat hårt så ett par timmar på fikarummet har man gjort sig välförtjänt av.


22.00 Flygplan, vid den här tiden är det mest ankomster, det vill säga att planen inte ska ut igen. Ingen "turn" alltså.


23.30 är man klar och får gå hem.


Så komplicerat är det alltså, det må verka luffigt men faktum är att det är riktigt sjyst.


Lördagskväll

Sådärja, precis hemkommen efter en kväll på Gardermoen. Vissa umgås med vänner och blir extremt fulla på lördagar, jag som är en sund och skötsam kille beter mig såklart inte så. Istället har jag sett till att alla resenärer här får sina väskor.  Dagens chef Stig-Benny Sorkmo var snäll och tvingade mig endast att ta emot tre plan under mina sju timmars arbete. Bergen, Las Palmas och Alicante.


Gammalt

Detta inlägg skrevs i ett tidigare bloggförsök som lades ned innan det ens hade skapats. Några rader hann dock bli skrivna och de publiceras nedan. Texten skrev precis i början av min landsflykt till Norge, för drygt ett år sedan alltså.

Söndag 26/8  2007 var en stressig dag, givetvis var ytterst lite förberett och väskorna var knappast packade. Avresan var planerad till 15-16, vi kom iväg strax efter 19.

Med kolossala mängder packning och käk rullade iväg mot Jessheim. Vi mellanlandade och panikhandlade i Töcksfors, vi blev dock utslängda. Efter att ha fyllt tanken till bredden med bensin gled vi över gränsen till norge. Väl framme i vår källarlägenhet strax efter 23 installerade vi oss och käkade.

Lite sömn men inga försovningar här inte. Pigga som lärkor kokades det gröt i gryningen, hade med oss 36 kg havregryn så det räckte till.


Väl på SAS flight Academy körde kursen igång en timma för sent. Rätt mycket tjommar i gruppen men även en och annan rolig figur.  Detta är alltså en kurs där vi utbildas till redlöst manliga flygplanslastare.

Första kursdagen handlade mest om att skrämma upp oss och göra oss uppmärksamma på ansvaret vi bär på våra axlar. Pål som hade hand om kursen berättade om dom vanligaste dödsorsakerna bland de som arbetar med våra uppgifter. Den mest förekommande vägen att möta döden var tydlighen att sugas in i flygplanets motor, omgjord till köttfärs. Man kunde även brännas upp om man stod i närheten av andra sidan motorn. VI ska försöka hålla oss borta från detta.


En aning skakade efter dessa fakta fortsatte utbildningen. Det visade sig även att vi har en mängd fler arbetsuppgifter än vi trodde. Som vi hade fattat det skulle vi bara lasta planen, dvs väskor etc. Men vi har även hand om trapporna, ström, gaterna etc.

Pål bjöd även på en mängd roliga gamla historier bland annat om hur ett gäng katter avlidit under en flygning då de stått i samma lastrum som fryst fisk inlagd i "torris" som tydligen är syredödamde vilket blev ödesdigert för katterna.

Hahahhaah

Lägenheten är grym och vi är taggade inför morgondagens brandutbildning.

VI hörs!


Uppe klockan sju, halvt nedfrusen, ingen känsel i ena örat och fördärvad rygg. +5 grader utomhus gjorde att lägenheten inte kokade precis, ligger man då med bara ett lakan som täcke blir det inte gött. Min brits till säng och en tröja som kudde gjorde inte saken bättre heller. Nu väntar vi på gröten sen är det till o sladda iväg till kursen!

Dagen inleddes med brandövning, en mycket begåvad äldre herre lärde oss allt han kunde. Vi skulle sedan släcka diverse småbränder med pulversläckare, detta var manligt utan dess like. En annan grupp tränade på att släcka brinnande helikoptrar, detta gavs dock inte vi chansen till.


Tillbaka på skolan var det lunch i mängder. En mindre buffé gjorde våra magar nöjda i alla fall för en stund. Pål roade oss med sina galna berättelser.  Utbildningen fortsatte senare och viktig information blandades som vanligt vilt med Påls historier. Man får höra om hans fyllor, resor osv. Han tipsade också om hur man enkelt kunde smuggla in vapen på flygen en tid tillbaka. Det var bara att ta två gjutjärnsstekpannor och mellan dessa lägga tex en Glock17 eller lämplig handgranat. Maskinen som scannar väskorna kan nämligen inte se vad som ligger mellan. Efter att ha nickat till ett antal gånger släppte han iväg oss.


Min säng som visade sig vara en ombyggd dörr(!?) har blivit utbytt mot en himmelskt skön pryl. Har även fått låna kudde och täcke, kommer bli en grym natt! Ingmarsson har tre saker han gör här hemma. AntingeFavoritreceptn äter han, sitter på dass eller ligger i sängen och gör upp budgetar utan någon som helst verklighetsförankring. Hans middag var bland det mastigaste jag sett men en timme senare var han enligt eget utsago vrålhungrig och svalde en grotesk filtallrik.

Nu ska vi åka iväg o köpa gymkort!

Inte skrivit på ett par dagar nu, detta pågrund av brist på spännande händelser samt ork. Simon har skaffat sig en redig förkylning. Vi tror att detta beror på nerresan då vi efter att ha handlat i Töcksfors vid 21- tiden var rädda att maten skulle tina. VI åkte därför hela vägen därifrån till Jessheim med rutorna nervevade i bott och maxkyla på fläkten.  Där satt vi i linne och shorts och skakade i närmare 2 timmar med en utetemperatur på knappt 10 c. Vettigt, men maten klarade sig fint.


Vår kurs börjar balla ur mer och mer. Pål är en mindre seriös lärare och gårdagens utbildning gick över i att kolla roliga klipp på Youtube. Under dagens prov för att få passerkort till flygplatsen satt han och lyssnade på musik och kolla på flygplansfilmer med skaplig volym.  Men vi har i alla fall roligt och nästa vecka får vi komma ut på flygplatsen vilket lockar.

Resten av dagen har spenderats i köket och i soffan. Simons sjukdom börjar ge med sig och han är snart tillbaka som vanligt. Såg även en bedrövligt dålig film vid namn Traffic.

Dags för sängen nu!!!!!11

Nattaklem


Välkomna!

Efter en lång tid av tjat, hot och press har jag nu skaffat en dagbok på internet. Precis som resten av de en miljon svenskar som bloggar kommer inte denna innehålla något annorlunda eller särskilt givande utan bara snärtiga rader om vad jag driver med.

De flesta som läst en skvallertidning senaste året har troligtvis skaplig koll på vem jag är men om någon känner sig osäker följer en kort presentation.

Jag är en ruskigt trevlig kille på 20 bast. Jobbar för närvarande med att slänga bagage på flygplats i Norge där jag drar in feta pengar. Min totala förmögenhet har den sista november uppgått i en sådan störande summa att jag tar fem månaders semester. Under dessa månader har jag tänkt besöka Thailand och dess grannländer.  Jag är född och uppväxt i Karlstad där jag inom några år ska slå rot och fortsätta leva. 

Då denna blogg förväntas ha extremt många besökare såhär i början kan det vara svårt att ta sig in, men försök om och om igen, det är värt det.


RSS 2.0