Filippinerna - hur bra som helst!

Har kommer resumen pa vara 17 dagar i Filippinerna vi nu brant av, imorgon gar flyget till Bali o sen ar det bara 19 dagar till hemresa. Da vantar fortsatt jobb i norge och forhoppningsvis en skon sommar.

Vi landade pa Clark Airport vilket ar ett par timmars bussresa fran Manila. Vi drog in till stan och beslutade oss snabbt for att komma darifran sa fort som mojligt. Planen var alltsa klar: dyka med valhaj i donsol, klattra i berg i naga city, aka till cwc och sist caramoan.

Donsol
Hit kom vi pa formiddagen var andra dag i landet och insag direkt att har stannar man inte lange. Det ar absolut inget fel pa stallet men forutom att titta pa valhajar sa finns det inget o gora o stranden ar katastrof. Alldeles for tidigt dagen darpa drog vi ut pa en dagstur for o se dessa sjuka djur. Det ar forbjudet att dyka med tuber sa det ar snorkling som galler. Jag vet inte varfor valhajarna vill simma just har men den har tiden pa aret kommer dom alltid dit och man ser dom nar dom ar uppe vid ytan o ater plankton. Vi hade tva spanare och nar dom fick syn pa nagot var det bara o kora dit o hoppa i. Det var javligt coolt att fa se dom, 7 stycken hann vi med och den storsta omkring 10 meter enligt guiden. Jag tror ni kan ana hur det ar att simma brevid en sadan.




Naga city och Mt. Isarog


Naga city ar en medelstor stad och egentligen ganska trakig. Har har vi trots det spenderat omkring atta natter men det beror mest pa att staden ar lite av en knutpunkt for aktiviteterna vi pysslat med. Vi snackade runt med lite folk och bestamde oss for att skita i att bestiga berget vilket ar en tvadagarstur. Vi tog istallet en "jeepney" till berget o gick runt sjalva. Vi hittade ett dretfint vattenfall man kunde bada o dyka vilket var heelt underbart. Vi tog oss vidare till nagra pooler som uppvarmdes av nagon vulkanliknande grej dar vi myste vidare. TIllbaka i Naga insag vi att hotellrummets tv hade jordens alla kanaler sa under vara natter dar har vi sett 1000 program pa discovery samt en javla massa filmer.


CWC

Detta vattensportkomlex ar helt klart en av dom roligaste grejerna pa resan. Vi kopte ett paket med tre dagars wakeboardakning, 2 natters boende samt frukost. och all utrustning vi behovde till ett pris av 600 sek per person.
Nagra dagar efter att vi var dar skulle en dretstor tavling annordnas (typ VM) vilket gjorde att alla andra som var o akte var i varldsklass. Jag som aldrig tidigare akt wakeboard i hela mtit liv hade itne sa jattekul forsta formiddagen da jag trillade i starten precis hela tiden. Man startade som fran en brygga och eftersom man borjade fran sidan var man tvungen att gora en snav svang direkt vilket jag inte riktigt beharskade. Skam den som ger sig och sista forsoket innan lunchrast sa kom jag ivag! Givetvis trillade jag ganska snart och nar jag glatt promenerade tillbaka till starten kom en brud o ryckte tag i mig. Pa nagot helt sjukt satt misstog hon mig for att vara en av proffsakarna o undrade om inte jag o sebbe ville va med i en reklamfilm. Saklart vi stallde upp. Tillsammans med eliterna spelade vi in nagra scener dar vi skulle springta o slanga oss i vattnet osv. Det tog en timme och som tack fick vi ett presentkort var till ett varde av 3000 peso. Det kunde anvandas till Mat i restaurangen, Massage eller for att betala boendet. Massage ar for damer och boendet var redan betalt sa mat fick det bli. En normal huvudratt pa stallet kostade 150 peso och 3000 var innebar alltsa omkring 20 varmratter var och da hade vi tva dagar pa oss. Nog for att jag tycker om att ata men 10 ordentliga mal per dag ar mer an vad jag lyckats med tidigare. Kom ocksa ihag att vi redan hade frukost inkluderat.

Sa med obegransat med mat, obegransat med akning och perfekt vader samt fint boende njot vi i fulla drag. Vi frossade i honungsmarinerad kyckling, grillat kott, blackfisk, fruktshake, pilsner..... Pengarna tog slut. Vanligtvis ater vi har for omkring 250 peso per dag.

Vi krigade pa riktigt bra i vattnet ocksa och trots en konstant proppfull mage gjordes stora framsteg.


Caramoan


Caramoan var helt otorligt. Det absolut vackraste stallet jag sett i hela mitt liv och att fa leva i naturen pa det sattet gor man inte varje dag. Vi paddlade omkring, samlade kvistar och gjorde upp eld dar vi lagade mat, badade och snorklade, sov i talt och levde Huckleberry finn liv. Vi paddlade runt bland oar dar dom spelar in Robinson for tillfallet vilket jag inte kan lata bli att tycka ar javligt coolt. Vi sag deltagarna nar dom var inne pa fastland o korde lerbrottning, pristavling. Det ar ganska hemlighetsstamplat men byborna sa att aven Sverige ska spela in nasta omgang dar. Sasongen som visas i Sverige nu spelades ju forovrigt ocksa in i Filippinerna men ratt langt harifran.





Sebbes topplista pa vad som gjorde Filippinerna sa bra:
  1. Nar Simon sent en kolsvart kvall i taltet skulle smorja in sig med aftersun men rakar ta fel tub och utbrister nagra minuter: "men vafan" da han upptacker att han drankt hela kroppen med Head and Shoulders Schampoo. Detta var pa fastland och helt utan tillgang till vatten forran morgonen darpa.
  2. Folket ar helt otroligt vanliga och intresserade aven om dom saknar viss etikett nar det galler hur man beter sig.
  3. Att fa avnjuta en toalettsittning pa en ode strand ute i vattenbrynet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0