Framme pa bali

Vi borjade resandet med nattbuss fran naga till manilla vilket slutade med en mindre olycka sa vi fick ta taxi sista biten. Darifran en ny buss ut till flygplatsen och darefter tva flyg. Nu ar vi pa bali, det regnar som tusan och Kuta som vi ar i nu paminner lite om Sunny Beach.

Flyginfo

Morgondagens flyg:

Fredag 27 Mars Flight AK33 fran Clark, Manila till Kuala Lumpur 11.45 - 15.40
Fredag 27 Mars Flight QZ8396 fran Kuala Lumpur till Bali     19.00 - 22.00

Filippinerna - hur bra som helst!

Har kommer resumen pa vara 17 dagar i Filippinerna vi nu brant av, imorgon gar flyget till Bali o sen ar det bara 19 dagar till hemresa. Da vantar fortsatt jobb i norge och forhoppningsvis en skon sommar.

Vi landade pa Clark Airport vilket ar ett par timmars bussresa fran Manila. Vi drog in till stan och beslutade oss snabbt for att komma darifran sa fort som mojligt. Planen var alltsa klar: dyka med valhaj i donsol, klattra i berg i naga city, aka till cwc och sist caramoan.

Donsol
Hit kom vi pa formiddagen var andra dag i landet och insag direkt att har stannar man inte lange. Det ar absolut inget fel pa stallet men forutom att titta pa valhajar sa finns det inget o gora o stranden ar katastrof. Alldeles for tidigt dagen darpa drog vi ut pa en dagstur for o se dessa sjuka djur. Det ar forbjudet att dyka med tuber sa det ar snorkling som galler. Jag vet inte varfor valhajarna vill simma just har men den har tiden pa aret kommer dom alltid dit och man ser dom nar dom ar uppe vid ytan o ater plankton. Vi hade tva spanare och nar dom fick syn pa nagot var det bara o kora dit o hoppa i. Det var javligt coolt att fa se dom, 7 stycken hann vi med och den storsta omkring 10 meter enligt guiden. Jag tror ni kan ana hur det ar att simma brevid en sadan.

Naga city och Mt. Isarog

Naga city ar en medelstor stad och egentligen ganska trakig. Har har vi trots det spenderat omkring atta natter men det beror mest pa att staden ar lite av en knutpunkt for aktiviteterna vi pysslat med. Vi snackade runt med lite folk och bestamde oss for att skita i att bestiga berget vilket ar en tvadagarstur. Vi tog istallet en "jeepney" till berget o gick runt sjalva. Vi hittade ett dretfint vattenfall man kunde bada o dyka vilket var heelt underbart. Vi tog oss vidare till nagra pooler som uppvarmdes av nagon vulkanliknande grej dar vi myste vidare. TIllbaka i Naga insag vi att hotellrummets tv hade jordens alla kanaler sa under vara natter dar har vi sett 1000 program pa discovery samt en javla massa filmer.

CWC

Detta vattensportkomlex ar helt klart en av dom roligaste grejerna pa resan. Vi kopte ett paket med tre dagars wakeboardakning, 2 natters boende samt frukost. och all utrustning vi behovde till ett pris av 600 sek per person.
Nagra dagar efter att vi var dar skulle en dretstor tavling annordnas (typ VM) vilket gjorde att alla andra som var o akte var i varldsklass. Jag som aldrig tidigare akt wakeboard i hela mtit liv hade itne sa jattekul forsta formiddagen da jag trillade i starten precis hela tiden. Man startade som fran en brygga och eftersom man borjade fran sidan var man tvungen att gora en snav svang direkt vilket jag inte riktigt beharskade. Skam den som ger sig och sista forsoket innan lunchrast sa kom jag ivag! Givetvis trillade jag ganska snart och nar jag glatt promenerade tillbaka till starten kom en brud o ryckte tag i mig. Pa nagot helt sjukt satt misstog hon mig for att vara en av proffsakarna o undrade om inte jag o sebbe ville va med i en reklamfilm. Saklart vi stallde upp. Tillsammans med eliterna spelade vi in nagra scener dar vi skulle springta o slanga oss i vattnet osv. Det tog en timme och som tack fick vi ett presentkort var till ett varde av 3000 peso. Det kunde anvandas till Mat i restaurangen, Massage eller for att betala boendet. Massage ar for damer och boendet var redan betalt sa mat fick det bli. En normal huvudratt pa stallet kostade 150 peso och 3000 var innebar alltsa omkring 20 varmratter var och da hade vi tva dagar pa oss. Nog for att jag tycker om att ata men 10 ordentliga mal per dag ar mer an vad jag lyckats med tidigare. Kom ocksa ihag att vi redan hade frukost inkluderat.

Sa med obegransat med mat, obegransat med akning och perfekt vader samt fint boende njot vi i fulla drag. Vi frossade i honungsmarinerad kyckling, grillat kott, blackfisk, fruktshake, pilsner..... Pengarna tog slut. Vanligtvis ater vi har for omkring 250 peso per dag.

Vi krigade pa riktigt bra i vattnet ocksa och trots en konstant proppfull mage gjordes stora framsteg.

Caramoan

Caramoan var helt otorligt. Det absolut vackraste stallet jag sett i hela mitt liv och att fa leva i naturen pa det sattet gor man inte varje dag. Vi paddlade omkring, samlade kvistar och gjorde upp eld dar vi lagade mat, badade och snorklade, sov i talt och levde Huckleberry finn liv. Vi paddlade runt bland oar dar dom spelar in Robinson for tillfallet vilket jag inte kan lata bli att tycka ar javligt coolt. Vi sag deltagarna nar dom var inne pa fastland o korde lerbrottning, pristavling. Det ar ganska hemlighetsstamplat men byborna sa att aven Sverige ska spela in nasta omgang dar. Sasongen som visas i Sverige nu spelades ju forovrigt ocksa in i Filippinerna men ratt langt harifran.

Sebbes topplista pa vad som gjorde Filippinerna sa bra:
  1. Nar Simon sent en kolsvart kvall i taltet skulle smorja in sig med aftersun men rakar ta fel tub och utbrister nagra minuter: "men vafan" da han upptacker att han drankt hela kroppen med Head and Shoulders Schampoo. Detta var pa fastland och helt utan tillgang till vatten forran morgonen darpa.
  2. Folket ar helt otroligt vanliga och intresserade aven om dom saknar viss etikett nar det galler hur man beter sig.
  3. Att fa avnjuta en toalettsittning pa en ode strand ute i vattenbrynet.

Wakeboardcamp - Kanonkul!

Vi har precis kommit tillbaka till stan efter tre brutala dagar pa CWC, fett vattensportcenter. Det har vart sa oforskamt gott och klart en av favoriterna pa resan.
Det far bli en saftig resume av hela FIlippinerna nar vi kommer till Manila for nu ar det fullt upp. Imorgon sticker vi ivag till Caramoan for att leva robinsonliv en vecka.  Paddla kajak, bo i talt och laga mat i stormkok  ar  vad vi vantas gora.
Ar tillbaka till el och avlopp den 26e. Hejhej

Liten uppdatering

Sadarja, vi ar inne pa varan femte dag har i "Filipinien" som farsan kallar det. Vi kastade om varan planering litegrann for att allt skulle rulla smidigt. Sa an sa lange har vi hunnit med valhajarna och bergsvandringen. Bada med toppbetyg! Ett langre reportage med lite bilder far ni vanta pa. Imorgon drar vi pa wakeboardcamp i tre dagar o sen kor vi paddling. Idag ar det ju faktiskt min fodelsedag och det firas kungligt. Forst ska Sebbe bjuda mig pa en klippning pa frisorsalongen "Hair Force One" och sen blir det Mcdonalds foljt av tarta pa bageriet vi bor grannar med. Mamma ringde o gratulera forut och blev darmed forst i raden, bra jobbat morsan och hjartligt tack! Hade!

Mamma o pappa

Om det skulle handa nagot sa har ni flightnummer osv har:

Kuala Lumpur LCCT (KUL) to Clark (Manila) (CRK)
Superbusiness
Tuesday, 10 Mar 2009 Flight AK 32
Depart Kuala Lumpur LCCT (KUL) at 07:20
Arrive in Clark (Manila) (CRK) at 11:15

Min telefon har nog ingen tackning dar nere men jag koper nog ett kontantkort dar borta.
Blir nog inte varst mkt internet heller men jag ar vid liv anda.

Mot Filippinerna

Okej, vi ar klara i KL och det ska bli skont att aka harifran. Skont for att vi kanner oss klara med staden men mest for att resans kanske roligaste tid star framfor oss!
Jag o Sebbe flyger till Manila tidigt imorgonbitti den 10/3 och stannar till den 27/3. Som omvaxling har vi planerat en hel del och programmet ser riktigt bra ut! Valdigt vaderberoende dock.
Vi andrar ordningen pa grejerna hela tiden men som det ser ut nu:
Vi borjar i/pa Donsol dit folk aker for att fa dyka och se valhaj. Givetvis vill vi fa simma runt med dessa bjassar och det kan bli nagot riktigt coolt. Har ar man sa gott som garanterad att fa se dom. Sen stannar vi nog ett par dagar o bara chillar.
Sen sticker vi till CWC som star for nagot jag inte vet men det ar ett stort javla omrade med massa vattensporter dar vi ska lara oss att aka wakeboard. Man aker inte efter batar utan typ vajrar upp i luften men det blir samma grej som efter en bat och det verkar riktigt nice. Verkar som om man kan kopa ett paket med boende, hur mkt akning man vill, en hel del kak o lite annat for typ 600 sek. Prisvart!
Sen drar vi till ett o-omrade som heter Caramoan dar vi ska paddla omkring i kajaker nagra dagar o sova i talt o leva pa kottar o bark. Vissa omraden har ar avstangda just nu for dom har massa Robinssoninspelningar sa vi ska hitta pa lite hyss har vi tankt. Efter nagra dagar i det sjuka landskapet ska vi vandra upp for ett fett berg/vulkan med lite sjysta vattenfall o annat vackert.

Den 27e flyger vi till Bali via Kuala Lumpur och dar spenderas sista tiden pa resan. Dar ska jag lara mig surfa tydligen o sebbe som redan ar helt sald ska fa bli min laromastare.

Nu aker vi till flygplatsen for en natt pa golvet!

Nu ar jag forbannad!

Efter tips fran morsan gick jag in pa NWTs hemsida och hittade foljande artikel vilken skapade min vrede: http://nwt.se/sport/folj_fbk/article493287.ece

Anledningen till detta ar att nar det var dags att gora projektarbete i gymnasiet kom jag o min van kigge pa precis den har iden och var i kontakt med FBK per telefon och fortsatte sedan snacket via mail och jag la fram varan plan. Marknadschef Tomas Rundqvist som jag snacka med tyckte att ideen var mycket bra men menade att det inte fanns tid och utrymme for en sadan bok. Men nu passar det minsann att sno min briljanta ide.
Har tyvarr raderat mail-konversationen vi hade men tror jag har den sparad hemma nagonstans. Det roliga ar att varenda detalj som jag la fram av honom kanns som om dom tagit med.
Kul pa ett satt men saklart man blir lite bitter.

Sverige ar fantastiskt!

Varan andra dag i KL och efter att ha letat i over 2 timmar igar var vi nu taggade till tusen: Vi ska hitta till IKEA!
Att ta en taxi hade ju saklart varit den smidigaste losningen men efter som vi ar backpackers o inte flashpackers var det saklart inget alternativ. Vi letade oss fram bland bussar, tunnelbanor o skytrains o lyckades frampa eftermiddagen hitta fram. Gissa om tarkanalerna pulserade nar man klev in! Helt allvarligt sa fallde jag en tar.

Givetvis styrde vi direkt mot restaurangen och lyckan fann inga granser nar jag satte mig till bords med en tallrik full med potatis, kottbullar, brunsas o lingonsylt. Av nagon anledning kande vi oss oerhort stolta av att vara svenskar i detta smockfulla varuhuset. Vi gled vidare och hittade snart Karlstadsoffan, sangarna och bokhyllan billy. Stod aven o skrattade en stund at forvaringsboxen "samla" som Fredrik anvande som matlada i norge.
Vi kopte varsin handduk och styrde sen mot "Swedish speciality shop" som finns pa typ alla IKEA-varuhus utanfor Sverige. Vi kopte pa oss Estrellachips, Marabou-Daim, Leksandsknacke, Kaviar och singoallakakor o hjalp vad gott! Avslutade aven med ett par korv med brod. Kanonutflykt!
Satt o diskuterade lite IKEA-fakta pa vagen darifran men hade tokfel pa allt, finns tydligen inte mindre an 286 varuhus i varlden, 17 i Sverige daremot var mindre an jag trodde. Sag aven en skylt inne pa varuhuset som annonserade om lediga jobb
och lockade med loner "upp till 6 ringgit per timme", 15 sek. Kamprad ar generos!

Efter att verkligen ha fatt kannt sig som hemma stack vi pa Golden Screen Cinemas o sag en riktigt dretfilm men tack vare IKEA-snasket var det prima-ballerina!

Perhentian Islands

Trots att det fortfarande ar lite halvtaskig sasong pa Malaysias ostkust for vi dit efter att ha fatt rapporter fran andra som var dar att solen sken som bara den! Sa med forhoppningar om fint vader och med grymma uttalanden och artiklar sasom:

Topp 10 strander!
Long beach i Malaysia.

1. Long Beach, Perhentian Islands

Perhentian Island består av två st öar med oändliga palmsträckta stränder. En av dessa kallas Long Beach och är känd för sin fantastiska vita, finkorniga sandstrand, sitt kristallklara vatten och de underbara korallreven. Precis intill stranden breder de underbara palmerna ut sig för den som vill ha lite skugga. Lite längre upp börjar det fantastiska inlandet med sin vackra djungel. Denna strand är ett måste om du besöker Malaysia. Long Beach når du via en 30 minuters tur med en snabbåt från Kota Bharu."

Vi bosatte oss pa just Long Beach med hade tyvarr vi inte turen med oss utan fick ganska taskigt vader forutom en eftermiddag. Stallet var dock valdigt vackert och jag skulle verkligen rekomendera alla att aka hit, men lite senare pa aret da regnet dragit forbi. Men trots sjukdommar och regn hade vi det mycket trevligt och roade oss bast vi kunde. Schack, badminton, fotboll, frisbee, film o annat spex sysselsatte oss fint.

Stackars Johan!

Vi hade en riktigt seg period med sjukdommar som borjade i slutet av Langkawi o holl pa under Perhentian o for vissa langre. Jag hade feber och nagot helt galet hudvirus, Sebbe hade oroninflammation och Johan hade oroninflammation, feber och en riktigt sjuk hals. Sa av oss alla fem grabbar gick 3 pa antibiotika vilket botade mig o sebbe men inte Johan.

Snor det har texten fran Simons blogg da jag o sebbe hade dragit nar detta hande:
"For Johnny darremot gick det inte lika bra. Hans hals ar alltsa nastan svullen sa mycket sa att det inte finns nan glipa , om ni fattar ? :P han kan alltsa inte ata sarskillt latt och sa. Sa doktorn sprutade forst in nan vatska i munnen pa han som smakade piss men som skulle va bedovade, sen tog en feet javla nal och pillade hal i den svullna halsen for att se om det kom nan vatska fran det, och visst fan forsade det ut blod som johhny snallt satt och svalde :P tror inte hennes metod varen basta for det hjalpte inte ett dugg. sa blire inte battre inom nagra dagar for han ska han troligtvis opereras, men det vantar han nog med tills han kommer till sverige igen."

En bild pa Simons friska hals jamfort med Johans inte alls friska.

Lat

Uppdateringen jag utlovade tidigare idag blir tyvarr inte av pga olika storningar. Som plaster pa saren far ni i alla fall en bild pa min numera enda reskompis. Sebastian Edman heter grabben och ar bosatt pa farjestad, han har tva syskon och jobbar normalt pa posten. Det ar latt att tro att Sebbe stod for rollen som Jonatan i broderna lejonhjarta men sa ar faktiskt inte fallet. Likheten ar dock slaende, Jonatan langst till hoger.

Kuala Lumpur

Jag o Sebbe drog ifran grabbganget som ar kvar pa Perhentian och tog nattbussen till Kuala Lumpur, Malaysia.
Det blir ett langre inlagg med bilder lite senare ikvall for nu ska vi ut o kolla stan. Har kommer vi vara till 10 Mars da vi flyger till Filippinerna.

Peace

Pa tiden att dra

Pa grund av sjukdommar ar vi fortfarande kvar pa Langkawi och jag vill verkligen harifran nu. Jag har fatt antibiotika samt tre andra mediciner av doktorn sa nu javlar ar det krig. Jag kanner mig redan battre sa idag bokade vi bussbiljetter till Perhentian Islands pa ostsidan. Troligtvis ar det lite mer isolerat dar och internet ar nog ingen garanti sa det kan bli tyst har en vecka kanske. Lyckas jag sniffa upp en dator daremot ska jag posta nagra bilder fran vad som sags vara varldens basta strand.

Planerna pa Filippinerna och borneo borjar bli mer och mer seriosa och det kan nog bli av anda. Pa Filippinerna  blir det dykning dar man ar sa gott som garanterad att fa simma med valhaj pa upp emot 18 meter  samt paradisstrander dar  manga sasonger av Robinson  spelats in. Borneo  blir riktig  djungel,  orangutanger och jag tror fan jag ska klattra upp pa ett 4100 m hogt berg ocksa.

Peace

Fina dagar pa Langkawi

1. For 100 kr per dag far man inga porschar direkt
2. Skaplig strand
3. Killen bakom kameran ville att vi skulle se ut som Clint Eastwood, det gor vi va?
4. Johans snygga branna sitter i
5. Lek pa stranden
6. Mer lek pa stranden och har far man aven en skymt av min valsvarvade, muskulosa kropp.

Som jag skrev tidigare skulle vi hyra moppar en dag men efter att tysken virrat omkring oss en timme blev vi trotta pa han och hyrde en bil istallet. En riktigt vralak som ni kan se. Under de tva dagar vi hade bilen sladdade vi omkring i den nagot ovana vanstertrafiken och besokte strander, utsiktsplatser, vattenfall och annat smatt o gott.

Simon "the man" Aspenberg, en 20 årig solstråle från Karlstad i absolut toppform. Här skriver han om sitt glamorösa liv.